Szanowni Pracodawcy,
Uprzejmie informuję, że w dniu 1 czerwca 2025 r. wejdą w życie przepisy ustawy
z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. z 2025 r. poz. 620).
Od tego dnia zmieniają się zasady zgłaszania przez pracodawców ofert pracy do urzędów pracy, w tym ich upowszechniania w dedykowanej bazie ofert pracy o nazwie „ePraca” (obecna nazwa Centralna Baza Ofert Pracy).
W art. 83 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy określono, że oferty pracy do „ePracy” obowiązkowo zgłaszają podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o dostępnie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902), tj.:
- organy władzy publicznej;
- organy samorządów gospodarczych i zawodowych;
- podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa;
- podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego;
- podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym oraz osoby prawne,
w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
Obowiązku, wynikającego z ust. 2 pkt 1 nie stosuje się:
- do podmiotów umieszczających ogłoszenia o naborze w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zgodnie z przepisami ustawy
z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2004 r. poz. 409 oraz z 2025 r. poz. 620); - do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
- w przypadku gdy:
- podstawą nawiązania stosunku pracy jest powołanie, mianowanie lub wybór,
- nawiązanie stosunku pracy na podstawie umowy o pracę jest poprzedzone powołaniem lub wyznaczeniem na określoną funkcję;
- do wolnych stanowisk w:
- państwowych komisjach badania wypadków kolejowych, lotniczych lub morskich,
- gabinecie politycznym Prezesa Rady Ministrów, wiceprezesa Rady Ministrów, ministra oraz innego członka Rady Ministrów, doradców lub pełniących funkcje doradców innych osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, a także
do wolnych stanowisk doradców i asystentów, o których mowa u ustawie
z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1135).
Oferty pracy do bazy „ePraca” mogą zgłaszać również Pracodawcy nie będący podmiotami,
o których mowa powyżej. Te czynności, w imieniu Pracodawców, może wykonywać PUP.
Powiatowy Urząd Pracy zapewnia w swojej siedzibie pomoc przy zgłaszaniu ofert pracy
do „ePracy”.
Zgłoszenia oferty pracy do „ePracy” można dokonać również bezpośrednio, za pomocą elektronicznego formularza, dostępnego w serwisie praca.gov.pl, po uprzednim założeniu konta pracodawcy.
Po 31 maja br. możliwym będzie zgłoszenie oferty pracy do więcej niż jednego urzędu pracy.
Dyrektor PUP w Pułtusku
Witold Chrzanowski